fredag 7 december 2012

Att jämföra skrivprocesser

Att ha en duktig och produktiv författare som väninna (pernillaalm.se) kan göra att man känner sig peppad (tack, god bless!) eller usel...
Jo, för jag skriver ju så sällan.

I jämförelse.

Jag kan ju hålla på att gnälla här om mardrömmar (för att inte tala om fenomenet att jag ofta teleporteras till en alternativ verklighet där jag under bussresor exempelvis förvisso är här men inte nu - det är 1990 istället) men det skyndar inte på processen. Möjligen hjälper det mig att letta off steam?!

Processer går dock inte att jämföra, inser jag. Min parallella verklighet har nämligen med sig självinsikt och en och annan pusselbit.
Ändå har jag lagt pusslet i nästan 24 år och trodde att alla bitar var på plats.

Surprise!

Det går nog inte att jämföra manus heller?
Jag fick - mitt under en ensam fikarast på jobbet - en aha-upplevelse i veckan som gick.
It goes something like this:
"Aha, DETTA måste jag förmedla, det här är en nyckel till hela berättelsen". Sannolikt får jag det stycket på pränt i helgen, gissningsvis tar det 1,5 timmar och generar en halv A4.
Det är så jag jobbar och måste jobba, mardrömmar och teleporteringar eller ej.

Stort tack, dock, till Pernilla Alm som fick mig att tänka att det alls var möjligt att skria något :-)

Ystad!
I dag har jag ledig fredag och intog frukost och fika i ett skumbad! Nu ska här städas inför stundande glöggfest i kväll!
Underbart är livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar